Golongan Marhaen
Salam Sejahtera,

Tanggal 31 Oktober 2009 bersamaan hari Sabtu yang lepas merupakan antara detik-detik yang manis dalam hidupku. Suatu sejarah dan pertemuan telahpun terlakar dalam kehidupan peribadiku. Tarikh tersebut sebenarnya merupakan ulangtahun pertama perkahwinanku bersama isteri tercinta. Teringat detik-detik manis saat kami diijabkabulkan dan diraikan dalam satu upacara yang cukup sederhana di Kelantan. Walaubagaimanapun, aku agak terkilan kerana tidak dapat meraikan ulangtahun pertama aku dengannya kerana isteriku sedang berpantang di Kelantan seperti yang aku ceritakan sebelum ini. Hanya panggilan dan sms yang jadi pengubat rindu kami antara berdua buat masa sekarang ini. Doaku agar diberi kekuatan untuk menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang suami dengan sempurna di samping dipelihara perhubungan kami ini untuk selama-lamanya...Ameen..

Tapi bukan itu sebenarnya yang aku nak kongsikan bersama korang semua. Meskipun aku sedih tidak dapat bersama isteri dalam meraikan hari bersejarah tersebut, aku bersyukur kerana Tuhan memberiku peluang yang lain untukku mengecap rasa kebahagiaan bila dapat menghabiskan masa bersama teman-teman perjuangan yang dikasihi. Sebenarnya, pertemuan antara kami telahpun diaturkan awal-awal lagi semenjak minggu lepas oleh seorang teman yang telah aku ceritakan sebelum ini tidak lain tak bukan hackers la orangnya. Sepatutnya pertemuan tersebut melibatkan ramai rakan seperjuangan, tetapi takdir hanya mengizinkan kami berempat sahaja bertemu untuk melepaskan rindu...

Terdapat banyak perkara yang aku belajar pada hari tersebut. Semua itu lazimnya dapat dinikmati dan dialami oleh mereka yang berduit. Aku bersyukur kerana dianugerahkan seorang teman yang kaya raya seperti hackers. Tak perlula aku ceritakan tentang kemewahan hidupnya dalam coretanku kali ini kerana telahpun diceritakan dalam tulisanku yang lepas.

KRONOLOGI PERTEMUAN

1) Waktu Pagi

Bertempat di Mid Vallley, rakanku cokoi (juga dikenali sebagai Insan Biasa) telahpun menunggu di sana bersama hackers. Sebelum itu, aku telahpun menerima panggilan daripadanya semasa melalui Highway Seremban. Seawal jam 8.30 pagi aku bertolak dari kediamanku di Melaka. Cokoi pada hari itu ibarat lembu terlepas 'kandang' memandangkan isterinya mempunyai kerja-kerja yang perlu diselesaikan di ofis. Lebih kurang jam 11.30 pagi, aku tiba di kawasan Taman Melati. Pening jugak kepala mencari jalan sebab dah lama aku tak lalui kawasan tersebut. Akhirnya dengan panduan yang diberikan oleh Hadi Ar- Rais (juga dikenali sebagai Seorang Bukan Sasterawan) aku selamat tiba ke rumah flat yang disewanya. Selepas selesai aku memasukkan baju-baju ke mesin basuh di rumahnya, kami pun bersama-sama bertolak ke Mid Valley sepertimana yang dijanjikan.

2) Waktu Tengah Hari

Mula-mula aku berharap juga kawan-kawanku seperti Pakket Kudut, Sopi Kering, Maarof Santet, Mon Montel dll yang akan turun dalam pertemuan kali ini. Tapi seperti yang aku katakan tadi cuma 4 orang sahaja yang boleh turun pada hari tersebut. Yang lain mungkin sibuk kot dengan urusan kerja dan keluarga masing-masing. Hanya aku, cokoi, hadi dan hackers sahaja yang dapat berkumpul pada hari itu. Kira boleh aku katakan di sini perjumpaan kali ini memang agak unik sebab ia melibatkan perjumpaan antara 'makhluk-makhluk gemuk'...

Tempat pertama kami berjanji temu adalah di kedai Deli Fance yang mana cokoi dan hackers telahpun menunggu aku dan hadi di sana. Terus terang aku katakan, itulah kali pertama aku masuk ke situ. Tak tau apa nak order, aku pun ikut aje apa yang cokoi order. Minuman apa ntah namanya pun aku tak tau sebab waitress kat situ pun tak tau apa nama minuman tu. Si hadi pun turut order minuman yang sama. Agak terperanjat jugakla aku bila tengok cokoi membesar dengan cepatnya dalam tempoh masa 4 tahun ni. Di sana kami berbual-bual mengenai pekerjaan masing-masing.



Kemudian kami pergi menjamu selera untuk makan tengah hari di Restoran San Francisco Steakhouse. Itu pun kali pertama aku & hadi menjejakkan kaki ke situ. Jika harapkan gaji sendiri, terus terang aku katakan jangan harap aku nak makan kat situ saja-saja dan sudah tentu akhirnya aku akan berfikir 10 kali untuk makan kat situ. Masakan tidak, harga sepinggan hidangannya sahaja menyamai harga 2-3 hidangan makanan jika aku makan kat F1 atau kat restoran western yang lain. Di sana, kami dihidangkan dengan mushroom & onion soup, garlic bread, chicken wings 2 mangkuk, lamb rack, t-bone etc. Tapi kami tak kisah makan banyak sebab kan aku dah cakap tadi perjumpaan kali ni melibatkan pertemuan makhluk-makhluk gemuk, jadi sudah tentula tiada sebarang pembaziran berlaku. Cuma aku tertanya-tanya, berapalah bil yang si hackers tu kene bayar ek...

3) Waktu Petang

Selesai menjamu selera, kami menunaikan solat di surau yang disediakan. Pertemuan kami tidak lekang dengan gelak tawa dan senda gurau antara satu sama lain. Kami seterusnya pergi ke satu lagi tempat yang aku tak pernah pergi sebelum ini; Kenko Reflexology & Fish Spa. Seriously, kalaulah aku tak dibawa ke sini sudah pasti aku takkan ada keinginan nak masuk dan mencuba kat tempat sebegini. Tapi disebabkan bukan aku yang bayar, so aku pun tak kisahla untuk mencuba di tempat-tempat eksklusif sebegini. Kos untuk kami berempat sahaja dah menelan belanja hampir RM200 untuk tempoh setengah jam. Pengalaman yang aku dapati di sini memang tak boleh dibeli dengan wang ringgit, jadi untuk korang yang berduit aku cadangkan korang pun mencuba sekali.

Mula-mula kami dikehendaki membersihkan kaki masing-masing sebelum nak diberi 'makan' kepada ikan. Aku difahamkan ikan yang digunakan di sini ialah ikan Garra Rufa yang berasal dari Turkey. Ikan-ikan ini memakan kulit-kulit mati di kaki kita dan juga berkesan dalam merawat pesakit-pesakit eczema dan psoriasis. Masa mula-mula aku masukkan kaki ke dalam kolam tersebut, rasa geli tak ingat. Terbahak-bahak aku dengan hadi ketawa masa tu. Tapi aku tengok cokoi dan dauh selamba je. Mungkin dauh selamba sebab dia selalu pegi ke situ. Cokoi pulak mungkin sebab kulit kaki dia dah tebal dek selalu berkaki ayam di kampungnya.

Aku rasa kagum dengan si cokoi ni sebab lepas beri kaki dia 'dimakan' ikan-ikan kecil, dia berubah tempat ke lokasi ikan-ikan besar pulak. Memang tebal betulla kulit kaki dia. Si dauh pun tak berani nak letak kaki dia kat situ. Aku dengan hadi mengambil masa yang agak lama untuk membiasakan diri. Apabila diperhatikan, rasa seolah-olah kaki kami digigit oleh ikan piranha pun ada jugak...

Di sana, kami berpeluang mengimbau kenangan sewaktu belajar dahulu. Alangkah indahnya jika masa boleh diputarkan kembali. Selesai menjalani 'terapi kaki' yang amat memuaskan hati kerana hasilnya kaki-kaki kami menjadi licin dan segar, kami turun menuju ke The Dome untuk minum petang. Kat sana kami minum mocha sambil makan sausages, wedges & french fries...Makan lagi... tapi cokoi tak dapat duk lama dengan kami sebab diserang penyakit TB..hehehe (untuk golongan yang Takut Bini laa..) rileks cokoi, gurau aje.. cokoi kene amik bini dia kat ofis petang itu sesudah menerima panggilan wajib dari Puan Asmah..Tinggallah aku, hadi & dauh yang melepak kat sana sampai pukul 6.30 petang...

4) Waktu Malam

Selepas menunaikan solat Asar, kami kemudiannya naik ke tingkat 3 untuk menonton wayang. Dauh dan keluarganya menonton wayang jam 11.15 malam, manakala aku dgn hadi memilih jam 9.15 malam untuk menonton Papadom. Best siut cerita Afdlin Shauki yang satu ni. No wonderla filem dia menang Festival Filem Malayisa baru-baru ini. Tahniah Afdlin...

Dauh kemudiannya naik ke hotel selepas mahgrib untuk bersama-sama dengan keluarganya. Tinggallah aku & hadi berdua berjalan-jalan sementara nak tunggu waktu tayangan. Banyak perkara yang kami berdua bualkan yang tak perlula aku nak kongsikan dengan korang dan banyak jugakla duit aku habis sebab shopping malam tu...habis tayangan dalam jam 11 malam..

Pukul 12 malam baru aku sampai ke rumah hadi untuk tumpang tidur dan rehat. Walaupun badan terasa letih yang amat, perut terasa kenyang yang amat dan mata yang terasa mengantuk sangat, aku berasa amat puas sebab dapat bertemu dan meluangkan masa seharian bersama teman-teman seperjuanganku...Terasa seperti di zaman belajar dahulu..Tak ku sangka begitu cepat masa berlalu..

Buat hackers @ dauh, semoga Tuhan murahkan lagi rezeki anda... Semoga boleh buat gini sokmo... Buat rakan-rakan yang lain, semoga dapat kita bertemu di masa-masa yang mendatang..


Adios.
6 Responses
  1. aku dapat membayangkan apa yg terjadi masa tu. dengan hadi yang mulut celupar, cokoi plak sapport hadi, mesti ko kena buli punya. lain kali kalo kena dengan timenya, aku join sekali. akan ku paksa pakket kudut untuk dtg.


  2. yg_indah Says:

    hahahha best siot.dgr cerita pun dah syok.nanti2 la kami pi gak.kaki koi mmg tebal, sbb jalan kaki ayam selalu kot.hahaha.kudut tu apa?


  3. Kelisa:Sapa kata cokoi yg support hadi..aku yg support hadi buli koi laaa...lain kali klu ko dtg aku nak buli ko & pakket pulak...

    Yg indah: ala, tulis blog bukan main puitis dengan bahasa sastera..perkataan kudut tu pun tak tau ka??kudut tu maksudnya kuruih kering macam cicak kobeng...hahahaha
    kaki cokoi tebal sebab dah biasa berkaki ayam kat kampung dia yang berbatu kerikil dan berpasir daaaa...


  4. yg indah, dia nak buli kita. apa pendapat hang?


  5. yg_indah Says:

    alaaa kita dah selalau sgt buli dia.biaq la dia buli kit apulak.hahahahahhaha


  6. Insan Biasa Says:

    aku dah kata kulit aku yg tebai... dari kepala sampai ke kaki... aku bukan gemuk... paijo sendiri dah mengakui fakta ni


Post a Comment