Golongan Marhaen
Salam Sejahtera,
Aku amat tertarik dengan sebuah cerita rekaan yang sarat dengan mesej pengajaran untuk diriku. Sebenarnya cerita ni dah 2-3 kali aku dengar semasa mengikuti program motivasi dan jati diri. Aku percaya anda semua juga pernah mendengar tentang cerita ini. Bagi yang belum mengetahui tentang cerita ini, diharap mesej di sebalik kisah ini dapat dijadikan pengajaran..
Alkisahnya...
Suatu hari seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan telah menumpang sebuah sampan. Si Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Memang niat sang Professor mencari seorang pendayung yang pendiam agar tidak banyak persoalan diajukan ketika dia sedang membuat kajian. Dengan begitu tekun, sang Professor meneruskan kajiannya. Diambilnya sedikit air laut yang kemudiannya diisi ke dalam tabung uji sambil digoyang-goyangkannya. Selepas itu dia menulis sesuatu ke dalam buku catitannya.
Berjam-jam lamanya sang Professor itu membuat kajian dengan tekun sekali. Si Pendayung kemudiannya mendongak ke langit. Berdasarkan pengalamannya tercetus di mulutnya,
"Hmm, nampaknya hari nak hujan.."
"Baiklah, semua sudah siap, jom kita balik ke darat" kata sang Professor itu.
Si pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. hanya dalam perjalanan pulang sahaja barulah sang Professor membuka mulutnya untuk menegur si Pendayung sampan tersebut.
"Dah lama ke kamu kerja mendayung sampan ni?"
"Hampir seumur hidup saya Prof" jawab si Pendayung ringkas.
"Seumur hidup kamu?" tanya sang Professor sambil membeliakkan matanya tanda tak percaya.
"Ya", balas si Pendayung.
"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain mendayung sampan?" sindir sang Professor. Si Pendayung hanya menggeleng-gelengkan kepalanya sahaja. Masih tidak berpuas hati, sang Professor bertanya lagi,
"Kamu tahu tentang Geografi?".
Si Pendayung hanya mengggeleng-gelengkan kepalanya sahaja.
"Kalau macam tu, kamu dah kehilangan dan rugi 25% dari kehidupan kamu." Tanya sang Professor lagi, "Kamu tahu serba sedikit tentang Biologi?"
Si Pendayung menggelengkan kepalanya lagi.
"Kasihan. Kamu dah kehilangan 50% dari usia kamu." sindir Sang Professor tersebut. Bertanya lagi sang Professor, "Kamu mesti tahu pasal ilmu Hisab kan?".
Sekali lagi si Pendayung menggelengkan kepalanya.
Sambil tersenyum sinis sang Professor berkata, "Kalau beginilah kehidupan kamu, kasihan sebab kamu sudah rugi dan kehilangan 75% dari kehidupan kamu. Malang sunnguh nasib kamu, semuanya kamu tak tahu. Ilmu Hisab yang mudah macam itupun kamu tak tahu. Seluruh usia kamu dihabiskan dengan sia-sia sahaja dan tak berguna kehidupan kamu jika tahu hanya tahu tentang cara mendayung sampan je," kata sang Professor dengan nada sinis dan angkuh. Si Pendayung hanya diam tersenyum sambil meneruskan pendayungannya.
Selang beberapa minit, hujan mulai turun dan angin bertiup dengan kuat. Teroleng-oleng sampan yang dinaiki mereka dilambung ombak. Tidak semena-mena, sampan yang dinaiki mereka terbalik dipukul ombak. Sang Professor dan si Pendayung cuma berpaut pada sekeping serpihan sampan mereka yang pecah dipukul ombak tersebut. Tercungap-cungap sang Professor berpaut pada serpihan tersebut yang kian jauh dibawa arus. Si Pendayung juga berpaut pada serpihan yang sama dengan tenang sekali. Sempat si Pendayung bertanya kepada sang Professor sebelum melepaskan pautannya pada serpihan tersebut,
"Tuan Professor tahu berenang?"
Dengan muka panik, sang Professor mengggelengkan kepalanya. Si Pendayung kemudiannya membalas,
"Kalau begitu, Tuan telah rugi dan kehilangan 100% kehidupan Tuan," kata si Pendayung sambil berenang menuju ke pantai meninggalkan sang Professor yang terkapai-kapai pada serpihan sampan tersebut.
Moral Kisah Ini Untukku:
Dalam hidup ini, jaminan hidup bukan atas pelajaran yang tinggi semata-mata. Sebaliknya ada benda yang kita tak boleh belajar melalui buku tetapi terpaksa menghadapinya melalui pengalaman hidup.
Janganlah kita memandang rendah pada orang lain semata-mata kita menjawat jawatan yang tinggi daripada mereka. Jangan juga dipandang rendah mereka yang kurang berpelajaran daripada kita. Adakalanya mereka yang kurang berpelajaran itulah sebenarnya lebih berjaya daripada kita. Pengalaman yang dimiliki oleh setiap orang berbeza-beza. Kadang-kadang kita perlu belajar dari mereka yang pernah mengalami apa yang belum kita alami.
Hidup ini singkat, jadi tanyalah pada diri kita...untuk apakah ilmu yang kita pelajari jika bukan untuk digunakan dan boleh digunakan?
Hikmah Inspirasi: Kepuasan itu terletak pada usaha dan bukannya pada pencapaian. USaha yang sempurna adalah untuk kemenangan yang sempurna...
Adios

1 Response
  1. hahaha. mengingatkan aku pada kursus 6 bulan yang dah aku hadiri. yang takde ilmu kecoh nak mampus. yang ada ilmu rilekk je.


Post a Comment