Golongan Marhaen




Salam Sejahtera,


Aku percaya coretanku ini bukanlah suatu isu yang baru. Sejak berzaman lagi isu ini telah dibincangkan dan diperdebatkan oleh semua golongan masyarakat. Akan tetapi, aku terpanggil untuk menulis tentang isu ini setelah apa yang berlaku semalam.



Alkisahnya...


Kecoh betul di kalangan rakan sekerja aku petang semalam bila dapat tahu ada seorang Majistret (selepas ini aku rujuk sebagai 'mamat tersebut') kene tahan reman dek rasuah. Aku rasa satu Malaysia pun tentu tertanya-tanya sebab benda ni telahpun disiarkan di Buletin Utama malam tadi. Mula-mula aku pun tertanya-tanya siapa gerangan Majistret tersebut sebab perkara ini bagi aku amat serius. Bukan sahaja beri kesan kepada rakan-rakan beliau, malah mengundang persepsi negatif masyarakat terhadap profession ini.


Aku pun telefon kawan-kawan aku yang kebetulan bertugas sebagai DPP di kelantan. Daripada beliau aku dapat tahu rupa-rupanya Majistret tersebut diperangkap oleh staf beliau sendiri termasuk P.O (prosecuting officer) yang beliau percaya. Tak dapat aku bayangkan macam manala mamat tersebut hendak membela diri seandainya beliau dituduh nanti sebab dari sumber yang aku terima, anggota SPRM sumua sudah berkumpul dekat stesen minyak tempat mamat tu ditangkap, gambar-gambar juga telah diambil, malah duit yang mamat tu terima pun telah ditandakan oleh SPRM. Kejam betullah siapa yang perangkap mamat tersebut. Tapi tak boleh nak salahkan SPRM, mamat tu pun mangkuk jugak, sapala suruh terima duit dari P.O dia kat tempat-tempat macam tu....bukannya banyak pun, RM3000 je...


Kisah di sebaliknya yang aku terima pula ialah 2-3 hari sebelum kejadian, staf yang trap mamat tu telah tipu duit personal loan RM40,000 yang dibuat oleh mamat tu. Ada ke patut mamat tu suruh staf dia ambilkan duit tersebut kat bank, siapa tak gelap mata kalau ada duit tunai sebanyak tu dalam tangan. Berbalik kepada cerita yang aku terima, mamat tu pun bengangla kene tipu dengan staf dia, terus dia buat repot polis dan tahan staf dia kat balai. Yang aku dengar mamat tu pun terlibat sekali dalam membelasah staf dia kat lokap. Bila reman selesai, mestila staf dia tak puas hati.


Menurut sumber yang dipercayai juga, mamat tu kene tangkap masa dia jumpa P.O dia yang semmangnya dah berpakat dengan staf dia kat stesen minyak Esso tu. Dengar cerita mamat tu nak pinjam duit P.O dia...tup tup dah kene ambush dengan SPRM. Entah aku pun tak tahu betul ke mamat tu nak pinjam duit atau memang dia terlibat dengan aktiviti tak siuman nie...Wallahua'alam.


Apapun, aku cuma kesiankan isteri mamat tersebut je. Sudahla tengah sarat mengandung 7 bulan, kene pulak dugaan yang sebegini. Bersabarlah ye...
Cuma satu pesananku untuk rakan-rakan yang di luar sana, JANGAN MUDAH PERCAYA PADA SESIAPA.
Komentar

Sebenarnya, bila kita memegang suatu jawatan yang besar, makin besarlah amanah dan tanggungjawab yang perlu kita pikul. Aku tak nafikan ramai orang akan cuba dampingi kita bile kita berkuasa, tapi sebenarnya kita sendirilah yang memilih haluan mana yang kita nak ikut. Kita semua tahu gaji pegawai kerajaan ni bukannya besar sangat, tapi itu bukanlah satu alasan untuk kita semua terima rasuah. Jangan dilupa sabda Nabi mafhumnya pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya golongan neraka.

Apa yang aku coretkan ini bukanlah rekaan semata-mata tetapi berlandaskan fakta. Analogi yang cukup mudah; pernahkah kita dengar orang-orang yang berduit ni dampingi tukang kebun, tukang sapu sampah dll. Tak pernah kita dengar orang beri rasuah pada tukang kebun atau tukang sapu sampah. Sebaliknya, orang-orang macam kita yang berpangkat tak sebesar mana inilah yang terdedah kepada temptation seperti ini. Tiba-tiba teringat petikan kata-kata dalam cerita Spiderman: Where there is great power, comes great responsibility.

Kita menentukan siapa diri kita. Untuk dapat kebahagian ada 2 jalan; jalan yang senang dan jalan yang sukar. Jalan yang senang ni memamng mudah dan cepat, tapi takkan kekal lama. Biarlah kita bersusah-suah dengan gaji yang cukup-cukup makan ni, yang penting kita laksanakan tugas kita dengan amanah.

Pokok pangkalnya, janganlah mudah kita terkeliru dengan kesenangan yang nampak mudah di hadapan mata kita. Ramai orang cuba mengelirukan kita tetapi akhirnya kita sendiri yang pilih kita nak jadi apa. Pilihlah untuk elak rasuah.


Untuk Sahabat Seangkatan, Ikutlah Peraturan yang Ditetapkan


Kebebasan bukanlah hak mutlak kita sebagai manusia dan hamba kepada Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. Selagi kita dinamakan manusia pada hakikatnya kita tidak bebas untuk melakukan apa sahaja. Di mana juga kita berada dan ke mana juga setiap langkah yang hendak dibawa dalam kehidupan kita ada peraturan dan tatacara yang mesti kita patuhi.

Setiap sesuatu ada peraturan sama ada kita suka atau tidak. Misalnya jika kita hendak makan, kita disyaratkan memasukkan makanan menerusi mulut dan kita tak boleh memasukkan makanan melalui hidung dan sebagainya hanya kerana kita ingin bebas dan enggan mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Kita tak boleh melangkah kehadapan tanpa menggerakkan kaki kita dan tidak boleh tidak melangkah kaki kita untuk sampai ke destinasi yang hendak dituju hanya kerana kita ingin bebas.
Apa yang jelas itulah peraturannya. Jika enggan mengikut peraturan kita akan kelaparan dan kita juga tidak akan sampai ke destinasi yang hendak dituju. Bagiku, tiada kebebasan mutlak dalam ertikata yang sebenar. Mereka yang mendakwa mereka bebas secara mutlak dalam kehidupan ini sebenarnya keliru dan kabur pandangannya. Oleh itu ingatlah pesananku bahawa kebebasan kita sebagai manusia adalah terbatas.

Sahabat-sahabatku, ingatlah bahawa kebebasan tersebut bukan hak mutlak kita. Kita masih lagi terikat dengan peraturan dan dalam perjalanan hidup kita di dunia ini, kita perlu juga mengambilkira aturan yang ditetapkan agama, budaya, adat resam dan juga hukum alam selagi mana kita masih lagi merupakan manusia dan hamba kepada Allah S.W.T. Sesungguhnya setiap kebebasan itu ada hadnya jika kebebasan itu ingin dimiliki.
Berpegang teguhlah pada agama Allah dan sunnah RasulNya, InsyaAllah akan diajar kepada kita kefahaman dalam memahami erti hidup dan diberi petunjuk ke jalan benar. Jangan membiarkan diri terkeliru dalam memahami kehidupan duniawi ini dan ingin hidup bebas tanpa batasan seperti kebanyakan mereka yang telah terkeliru.


Adios
Labels: edit post
6 Responses
  1. cuak siall baca posting ko. hebat!! aku kat sini tiba2 jadi ketar lutut.

    macam kena trap pun ada mamat tu. adulaaa kesian betul.


  2. yg_indah Says:

    hg check tgok sapa yg tetap reman dia tu jo?hg kenal kan mamat yg tetapkn bail tu.
    Take note:dlm lokap mmg kena tibai?
    Aku konfiden mesti lepas punya.pling kuat defence call ja kan?


  3. tu kan abg angkat hang ked....


  4. susah nak lepas bro...duit tu dah memang SPRM mark...apa defence lg yg ada


  5. bila la nak dengar pegawai SPRM yg kene tahan ek...


  6. yg_indah Says:

    eh bukan abg angkat hg ka?pening la kapla loyer kt sana.hahahah

    leh lepas jo.kalau aku jadi counsel dia aku yakin.sebab ada keraguan berdasarkan kisah yg berlaku sebelum kejadian.staff dia tu boleh dikatakan ada motif utk kenakan dia balik/nak bagi balik duit yg dia kebas.melainkan sprm dah rakam percakapan dia yg menjurus ke arah tu xtau la.

    aku yakin hg ada dalam 1/3 dan bukannya dari 2/3.


Post a Comment